126049
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته دهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،درست است هنوز تهوع دارید و از حالی که بیشتر صبحها دارید راضی نیستید اما کم کم وضعیت بهتر می شود. سایز شکمتان هم کمی بزرگ تر از قبل شده که طبیعی است. جنین به شکل شگفت انگیزی در حال رشد است. اگر به پزشک مراجعه کنید می توانید بهترین صدای […]

به گزارش کودک پرس ،درست است هنوز تهوع دارید و از حالی که بیشتر صبحها دارید راضی نیستید اما کم کم وضعیت بهتر می شود. سایز شکمتان هم کمی بزرگ تر از قبل شده که طبیعی است. جنین به شکل شگفت انگیزی در حال رشد است. اگر به پزشک مراجعه کنید می توانید بهترین صدای عمرتان را هم بشنوید. بله صدای قلب مهمانتان را می توانید بشنوید. صدایی که از بهترین موسیقی های دنیا برای شما لذت بخش تر است و برای همیشه در یادتان می ماند. این هفته جنین بزرگتر می شود و کلی مرحله را پشت سر می گذارد که باید با ما همراه باشید تا از همه این تغییرات باخبر شوید.

 

 

 وضعیت جنین

دختر یا پسر شما حالا تقریبا تمام اندام‌ها را دارد. دوران رویانی دورانی است که بیشتر اندام‌های بدن او شکل می‌گیرد و به همین دلیل در این دوران عدم تماس با عوامل خارجی اهمیت زیادی دارد. برخورد رویان با هر عامل خارجی که وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاری‌های مادرزادی می‌کشاند به همین دلیل است که بیشتر ناهنجاری جنین قبل از هفته دهم ایجاد می‌شود. در حال حاضر اندام داخلی این کوچولوی 4 گرمی مثل ریه‌ و روده‌ها، مغز و کلیه‌ها در حال کار هستند. کیسه زرده که درباره آن در هفته دوم گفتیم به تدریج در حال از بین رفتن است. وظیفه او که ساختن گلبول‌های قرمز است حالا برعهده کبد قرار دارد. کلیه‌ها هم حالا خیلی خوب کار می‌کنند و در حال فیلتر کردن خون و تولید ادرار هستند. جنین هنوز سر بزرگی دارد و بقیه اندام‌هایش به اندازه سرش رشد نکرده‌اند. اگرچه غضروف‌های جلوی سر به تدریج درحال تبدیل شدن به استخوان هستند اما هنوز هم نرم و حساس است و خیلی راحت می‌توان تقسیمات مغزی او را دید. انگشتان دست و پاهایش دیگر شبیه به دست‌های اردک نیست که با پوستی به هم چسبیده باشد، حالا انگشتان از هم جدا شده‌اند. مچ‌هایش خم می‌شود و دیگر آنقدر شکل و شمایل گرفته که رو به روی قلبش قرار بگیرد. بازوهایش کمی منحنی شده‌اند. ناخن‌هایش در حال رشد است. موهایش بیشتر شبیه کرک‌های نازک است. پاهایش هم بلندتر شده است وبیشتر می‌تواند تکان بخورد. خیالتان از غذا و اکسیژن کودک راحت باشد. جفت هنوز خودش در حال رشد است آب و غذای جنین را فراموش نمی‌کند. هنوز هم برای اینکه بفهمید دختر است یا پسر زود است. البته اندام‌های جنسی اوحالا شکل گرفته است اما تشخیص آن با دستگاه‌های سونوگرافی کار آسانی نیست.

قد: 3.1 سانتی متر

وزن: 4 گرم

 

 

وضعیت مادر

این هفته شکم شما نسبت به هفته گذشته بزرگتر شده است. در این هفته عضلات شما کش می‌آید و رحم بزرگ‌تر می‌شود. وضعیت جسمی و روحی شما هم چندان خوب نیست. البته بهتر است نگرانی به دل راه ندهید این حال و احوال موقتی است، همه اینها زیر سر هورمون‌های حاملگی استروژن و پروژسترون است. بیشتر زنان در این زمان رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. فقط کافی است در مطب پزشک صدای قلب جنین را گوش بدهید حالتان خوب خوب می‌شود.

 

 

تغذیه درهفته دهم بارداری

1. با انتخاب برنامه غذایی مناسب و متنوع، می‌توانید کودک خود را از طریق مواد گوناگون تغذیه کنید.
2. ماهی سالم مصرف کنید و رهنمودهای زیر را برای مصرف ماهی به خاطر بسپارید:
* ازمصرف کوسه ماهی، شمشیر ماهی و ماهی خال مخالی به دلیل دارا بودن جیوه بالا خودداری کنید.
* هر هفته 350 گرم غذای دریایی بدون جیوه استفاده کنید.
* ماهی خام هرگز مصرف نکنیدمانند سوشی.
* از سالم بودن ماهی اطمینان حاصل کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته دهم بارداری

قبل از نماز دستتان را روی شکمتان بگذارید و صلوات کبیره را قرائت کنید. گندم، گوشت و شیر بخورید و صبح‌ها کمی عسل بخوردید. از همسرتان بخواهید تا دست بر پهلوی راست شما بگذارد و هفت بار سوره “قدر” را بخواند، توصیه‌شده این عمل هرماه تکرار شود.

سوره “یس” را 40 روز بخوانید و به انار فوت کرده و آن را میل نمایید. از سبزیجاتی مانند ریحان، نعناع و گیاهان صحرایی مانند شنک و وانک یا آویشن دم‌کرده میل نمایید زیرا در روحیه بچه و طراوت و نشاط او تاثیر گذار است.

 

باید ها و نباید ها

بدن شما دارای ذخایر داخلی مواد معدنی مختلف و عناصری مانند آهن بوده و مواد مغذی دیگر را از آنچه می خورید جذب می کند. با این حال اگر نگران مقدار ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز خود هستید، می توانید از مکمل های ویتامین بارداری استفاده کنید. فراموش نکنید که همچنان باید فولیک اسید مصرف کرده و غذاهای سرشار از آهن میل کنید. اگر در سه ماهه اول هیچ وزنی اضافه نکرده یا حتی کمی دچار کاهش وزن شدید، نگران نباشید. بیشترین وزن را باید در سه ماهه دوم و سوم کسب کنید.
اگر زیاد استفراغ می کنید و سخت می توانید غذا را در معده نگه دارید، برای معاینه پزشکی تعلل نکنید.

 

 

چرا مقاربت بهتر یا بدتر است؟

به همراه سایر موارد دیگر در دوران بارداری می‌توانید از هورمون‌های خود برای تغییر میل جنسی‌تان تشکر ( یا آن‌ها را سرزنش ) کنید. برای برخی خانم‌ها بارداری میل جنسی تازه و زیادی را به همراه دارد و ممکن است از چیزهای زیادی لذت ببرد که قبلاً این‌گونه نبوده‌اند. برخی خانم‌های دیگر برعکس این مورد است.
بارداری موجب می‌شود آن‌ها بدقلق و ناراحت باشند و تمایل به خواب بیشتر داشته باشند. برخی خانم‌ها با افزایش و کاهش میزان هورمون‌ها یک روز میل جنسی دارند و روز بعد بی‌رغبت هستند. همه این واکنش‌ها طبیعی است. اگر هیچ تمایلی به مقاربت ندارید صبور باشید.
این موضوع در سه ماهه دوم هنگامی که کمتر خسته‌اید و احساس بهتری دارید بهبود می‌یابد. اگر میل جنسی دارید از آن در مدتی که می‌توانید استفاده کنید. شما مجبورید 6 هفته بعد از زایمان از مقاربت دوری کنید و با وجود یک نوزاد در خانه فرصت نخواهید داشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار