126033
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته هشتم بارداری

به گزارش کودک پرس ،حالا شما دو ماه است که باردار هستید اما جنین شما 6 هفته سن دارد. در بدنتان هم تغییراتی حس می کنید. مثلا دور کمرتان بیشتر می شود و اندازه سینه ها کمی بزرگتر از قبل است. هنوز خبری از حس کردن حرکت جنین نیست. ولی خبر خوشحال کننده این است […]

به گزارش کودک پرس ،حالا شما دو ماه است که باردار هستید اما جنین شما 6 هفته سن دارد. در بدنتان هم تغییراتی حس می کنید. مثلا دور کمرتان بیشتر می شود و اندازه سینه ها کمی بزرگتر از قبل است. هنوز خبری از حس کردن حرکت جنین نیست. ولی خبر خوشحال کننده این است که رشد جنین ادامه دارد و انگشتهایش در حال شکل گیری است. این هفته جنین و مادر تغییرات زیادی دارند پس حتما با نی نی بان همراه باشید تا حال احوال مهمان کوچک و البته خودتان دستتان بیاید.

 

وضعیت جنین

رویان هنوز خیلی کوچک است اما با قدی حدود 14 تا 20 میلی‌متر مثل یک شناگر ماهر داخل رحم حرکت می‌کند. البته شما این حرکت را حس نمی‌کنید.

این هفته بیشتر شبیه انسان می‌شود. قرار است در این هفته دست و پاهایش بیشتر شکل بگیرد و انگشتانش خودی نشان بدهند. بازوها و مچ‌هایش بیشتر رشد می‌کنند. پلک‌ها روی چشم‌هایش را می‌پوشانند، چشم‌هایش را به خوبی می‌توان دید اما ساختمان آن به صورت کامل تشکیل نشده است. استخوان پاهایش محکم‌تر و بلندتر می‌شوند و هاله‌ای از لب‌های کوچک در صورت او پیدا می‌شود.

قد: 1.6 سانتی متر

وزن: 1 گرم

 

 

 وضعیت مادر

رویان کم کم تغییر می‌کند شما هم باید پای به پای تغییرات او جلو بروید. در این هفته گودی کمرتان پر شده و نوک سینه‌هایتان حساس‌تر و بزرگ‌تر شده است. اندازه رحم حالا اندازه یک انار درشت است. با بزرگ‌شدن تدریجی رحم ممکن است احساس درد در شکم یا پهلو داشته باشید. بعضی از خانم‌ها در این دوران انقباضاتی را در رحم احساس می‌کنند، اگر شما هم این انقباضات را حس می‌کنید نگران نباشید. همچنان مشکلاتی مثل خستگی و تنبلی با شما همراه است، بنابراین بهتر است 9 تا 10 ساعت استراحت در روز داشته باشید. افزایش میزان حجم خون در دوران بارداری طبیعی است. البته ممکن است با عوارضی مثل واریس، خونریزی لثه و خفقان بینی همراه باشد. با افزایش حجم خون، نیاز بدن به آهن بیشتر می‌شود. حواستان باشد که ویتامین‌های روزانه را به‌طور مرتب مصرف کنید تا مطمئن شوید آهن موردنیاز را مصرف کرده و دچار کم‌خونی نمی‌شوید. بهتر است تا پایان سه ماه اول (12 هفتگی) صبر کنید و بعد از آن بارداری خودتان را اعلام کنید، در این زمان بیشترین احتمال سقط جنین وجود دارد. اگر درد شکم همراه با خونریزی شدید در بدن دارید حتما با پزشک خودتماس بگیرید.

 

 

تغذیه درهفته هشتم بارداری

خوردن ویتامین‌ها بسیار مفید هستند. جنین در حال تکامل به مواد مقوی و مغذی مانند فولیک اسید، آهن و . . . ، بسیار احتیاج دارد. خوردن فولیک اسید از 3 ماه قبل از بارداری توصیه شده است و همچنین خانم های کم خون باید قبل از بارداری برای درمان فقر آهن خود اقدام نمایند. لذا مصرف این دو مکمل در همان هفته های ابتدایی بسیار توصیه می شود، در حالیکه ممکن است حتی از بارداری خود خبر نداشته باشید. مصرف فولیک اسید در بارداری را جدی بگیرید.
انتخاب مولتی ویتامین مناسب، سلامتی شما و جنین را در این دوره حساس تضمین می‌کند؛ البته تغذیه سالم در دوران بارداری را نباید تنها محدود به مکمل‌ها کرد و مواد غذایی مناسب مادران باردار باید به موقع و درست تامین شوند.

 

 

توصیه‌های مذهبی هشتمین هفته بارداری

مراقبت مادر از هشتمین هفته بارداری به بعد بسیار ضروری است. اگر دچار ضربه شوید و یا از داروهای شیمیایی زیادی استفاده کنید، احتمال آسیب‌دیدگی در دستگاه عصبی جنین بسیار بالا خواهد بود.

هم‌چنین در صورت ابتلا به سرخجه ممکن است جنین عقب‌ماندگی ذهنی پیدا کنید. توصیه می‌شود زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و دعای علقمه به مدت 40 روز بخوانید.

 

 

بایدها و نبایدها

توکسوپلاسموسیس” اختلالی است که توسط انگل ایجاد می شود و می تواند به جنین آسیب برساند. علايم اين بيماري كه يك تا سه هفته بعد از ابتلا به عفونت ايجاد مي شوند عبارتند از: بزرگ شدن غدد لنفاوي بدون درد (معمولاً در ناحيه گردن)، خستگي، تب و سردرد.
عفونت انگلي توكسوپلاسموزيس توسط انگلي به نام توكسوپلاسماگوندي (Toxoplasma gondi) ايجاد مي شود. اين انگل در مدفوع گربه هاي آلوده وجود دارد و افرادي كه با گربه ها سروكار دارند ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند. راه ديگر انتقال اين بيماري، مصرف گوشت خام يا نيم پخته حيواناتي است كه غذاهايشان آلوده به كيست هايي از مدفوع گربه بوده است. در صورتيكه مادر در دوران بارداری به اين عفونت دچار شود، ممكن است عفونت سلامت جنین را به مخاطره انداخته و باعث بروز ناهنجاري هايي مثل نابينايي شود.
بنابراین، علاوه بر اجتناب از تمیز کردن مدفوع گربه، در آشپزخانه نیز مراقبت های لازم را انجام دهید. گوشت ها باید خیلی خوب پخته شوند. حتما پس از آماده کردن گوشت، تخته ، چاقو و سایر ابزار را با آب گرم و شوینده تمیز کنید.

 

موارد قابل توجه برای این هفته

احساسات شما ممکن است نوسان داشته باشند – یک لحظه در حال خندیدن و لحظه ای دیگر ناراحت و در حال فریاد یا گریه کردن هستید. ممکن است گیج شده باشید که چرا در زمانی که باید شاد باشید، اغلب غمگین و گریان اید. اطمینان داشته باشید که این حالت بخشی معمول و موقت از بارداری است.
زیاد به خود سخت نگیرید چون این احساسات متغییر عمدتاً توسط هورمونهای بارداری ایجاد می شوند و از کنترل شما خارج است. در این شرایط با خود مهربان باشید و آنچه برای شما بهتر است را انجام دهید، از تنها بودن تا شریک کردن دیگران در احساسات خود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار