126015
۲۱ آذر ۱۳۹۶

هفته پنجم بارداری

به گزارش کودک پرس ،این روزها حسابی درگیر میزبانی هستید. مسئولیت برایتان جدید است و حالا و احوالتان هر روز به یک شکل است. مثل حال و هوای بهار. همه هورمونها فعال شده اند هر لحظه خلقتان عوض می شود. جنین وارد مرحله رشد شده است و شما هم با تغییراتی مثل خستگی و درد […]

به گزارش کودک پرس ،این روزها حسابی درگیر میزبانی هستید. مسئولیت برایتان جدید است و حالا و احوالتان هر روز به یک شکل است. مثل حال و هوای بهار. همه هورمونها فعال شده اند هر لحظه خلقتان عوض می شود. جنین وارد مرحله رشد شده است و شما هم با تغییراتی مثل خستگی و درد سینه و تهوعهای گاه و بیگاه و تکرر ادرار روبرو می شوید. هنوز مانده تا احوالتان دستتان بیاید. یادتان باشد این تغییرات ماندگار نیست و طبیعی است. پس اصلا نگران نباشید و نی نی بان را همراهی کنید تا با وضعیت جنین در هفته پنجم و تغییراتی که حس می کنید آشنا شوید.

 

وضعیت جنین

رویان شما شبیه یک بچه قورباغه است. ناراحت شدید؟ قطعا از این تشبیه خوشتان نمی‌آید اما واقعیت همین است.حرف C انگلیسی را در نظر بگیرید دقیقاً همین شکلی است با یک سر، دم و یک بدن شبیه به این حرف. او حالا اندازه یک دانه کنجد و حدود 2 میلی‌متر است. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید. رویان اکنون از سه لایه تشکیل شده که لایه خارجی؛ مغز، نخاع، پوست و مو را تشکیل میدهد. لایه میانی؛ قلب، سیستم گردش خون، استخوان، عضله، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل میدهد و لایه داخلی روده‌ها، کبد، پانکراس و مثانه را می‌سازد. در این هفته این موجود کوچک در حال تغییر قیافه است. سلول‌های بدن او در حال ساخت اندام‌های مهم او مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی هستند. به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع، مغز و ستون فقرات هم شکل می‌گیرد. حالا این توده سلولی پوست، مو، ناخن و غده‌های سینه هم دارد.

قد:0.23 سانتی متر

وزن: 0.19 گرم

 

 

 

  وضعیت مادر

این هفته حتما باید منتظر نشانه‌های حاملگی باشید. اگر سینه های شما درد می‌کند، زود خسته می‌شوید یا مدام مجبورید به دست‌شویی بروید این علائم را جدی بگیرید. بدن یک زن باردار در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب شما برای حفظ تعادل خود بیشتر از قبل می‌شود. این افزایش خستگی، گیجی و سردرد را هم برای شما به همراه دارد. در این هفته درد سینه‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن سینه‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد. ویارداشتن را هم از همین هفته تجربه می‌کنید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید. ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد یا زمانی که هوس بستنی کرده‌اید نشان دهنده نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.

 

تغذیه درهفته پنجم بارداری

* یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید.
* به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان، مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیر دهی، با پزشک خود مشورت کنید. شما برای مطلع شدن از نوع رژیم برحسب BMI بدن خود میتوانید به قسمت رژیم غذایی اوما مراجعه کنید. نی نی سالم به دنیا آوردن هدف گروه ماست.
* به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید.
* به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می‌دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین E و ویتامین B6 خود را فراهم می‌کنید.
* غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.

 

توصیه‌های مذهبی

شما در ابتدای ماه دوم از بارداری هستید و خوب است بدانید که ماه دوم، ماه‌ چهره است، در آغاز این ماه اعضای بدن جنین به‌صورت جوانه‌هایی ظاهر می‌شوند. بهتر است همیشه با وضو باشید و از خوردن غذاهای حرام پرهیز کنید و روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “ملک” را تلاوت کنید.

 

باید ها و نباید ها

اگر صبح‌ها حالت تهوع دارید، بیشتر غذاهای سرد بخورید. غذاهای گرم بوی قوی‌تری دارند که می‌تواند باعث تشدید تهوع شود. خوراکی‌های آرامش‌بخش و مغذی شامل کراکر غلات کامل، برنج قهوه‌ای یا سوپ مرغ.

مصرف مشروبات الکلی ضررهای جبران‌ناپذیری بر روی جنین می‌گذارد. کافی است تحقیقی در مورد مادرانی که الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند انجام دهید تا به اثرات بسیار زیان‌بار آن‌ها پی ببرید. مصرف مکمل‌های غذایی را با مشورت پزشک خود آغاز کنید و رژیم غذایی مناسب بارداری را از پزشک خود بخواهید.

زمان مناسب برای دادن این خبر خوشحال‌کننده به نزدیکان خود در آخر دوره سه ماهه اول بارداری می‌باشد تا از ماندگاری بچه مطمئن شوید.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار