126000
۲۱ آذر ۱۳۹۶

هفته دوم بارداری

به گزارش کودک پرس ،هفته اول که پر از شگفتی و هیجان بود گذشت. حالا در هفته دوم هستید. هنوز هیچ چیز به طور قطعی مشخص نیست. پس بهتر است در این هفته فقط آرامشتان را حفظ کنید. شما هیچ تصوری از اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد ندارید. درست است بارداری شما هنوز تایید […]

به گزارش کودک پرس ،هفته اول که پر از شگفتی و هیجان بود گذشت. حالا در هفته دوم هستید. هنوز هیچ چیز به طور قطعی مشخص نیست. پس بهتر است در این هفته فقط آرامشتان را حفظ کنید. شما هیچ تصوری از اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد ندارید. درست است بارداری شما هنوز تایید نشده، اما با ماهمراه باشید تا به شما بگوییم که در هفته دوم بارداری چه اتفاقهایی قرار است رخ بدهد و چه تغییراتی را می توانید حس کنید.

 

وضعیت جنین

در هفته اول مشخص می‌شود که جنین دختر است یا پسر . هرچند شما حالا حالاها بی‌خبر خواهید بود. پیوند اسپرم و تخمک یک فرایند 10 تا 30 ساعته است. در هفته اول که باروری تخمک انجام می‌شود حدود 250 میلیون اسپرم از سرویکس (دهانه رحم) وارد واژن می‌شوند. اما فقط 400 اسپرم برای نفوذ به تخمک می‌توانند وارد رحم شوند و فقط یک اسپرم تخمک را بارور می کند.کروموزم‌های والدین حاوی مواد ژنتیکی هستند که کودک خصوصیات پدر و مادر را از طریق آنها به ارث می‌برد. هر انسانی 64 کروموزم دارد که 23 کروزموزم را از مادر و 23 عدد دیگر را از پدر می‌گیرد. هر تخمک دارای یک کروموزوم X و هر اسپرم دارای یک کروموزوم X یا Y است. ترکیب کروموزوم‌هایX و y جنسیت کودک را مشخص می‌کند. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند حاوی X باشد شما صاحب یک دختر می‌شوید و اگر با خودش کروموزم Y را حمل کند طبعا نوزاد شما پسر می شود.

قد: 0 سانتی متر

وزن:0 گرم

 

 

 

وضعیت مادر

2 روز بعد از باروری تخمک از لوله‌های رحم یا همان فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند. تخمک بارور شده نطفه‌ نامیده می‌شود. در این مسیر 5 تا 7 روزه که تخمک از لوله‌ها به مقصد رحم حرکت می‌کند، تخمک بارور شده خود را تقسیم می‌کند تا توده سلولی به نام «بلاستوسیست» تشکیل ‌شود. بلاستوسیست به اندازه سر سوزن است و از 3 قسمت لایه درونی، لایه بیرونی و بخش مایع تشکیل شده است. لایه درونی، جنین و لایه بیرونی، جفت نامیده می‌شود و بخش مایع مانند آن «کیسه‌آب» یا در اصطلاح پزشکی «کیسه‌آمنیوتیک» گفته می‌شود. بلاستوسیست خودش را به مخاط داخلی رحم به نام «آندومتر» می‌رساند و در این زمان بارداری تثبیت می‌شود. از این زمان به بعد کار هورمون‌ها شروع می‌شود. هورمون «استروژن» باعث ضخیم و پرخون شدن آندومتر می‌شود. «پروژسترون» هورمون دیگری که از تخمدان‌ها آزاد می‌شود آندومتر را ضخیم و پرخون نگه می‌دارد تا بلاستوسیست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی را از آن جذب کند. این روند «لانه گزینی» نام دارد.

.

.

تغذیه در هفته دوم بارداری

1. انواع مختلفی غذا از همه گروه های غذایی بخورید و جایگزین های سالم و بهداشتی استفاده کنید. مطمئن باشید که رژیم شما حاوی سبزیجات نارنجی و سبز، غلات، و پروتئین باشد.
2. قابل قبول نیست که شیرینی و چربی نخورید ولی مقدار آن را محدود کنید.
3. از مولتی ویتامین‌های بارداری استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن‌تان فراهم شوند. فولیک اسید و آهن، دو ماده ‌ای هستند که مادران باردار به آن احتیاج دارند و در این قرص‌ها یافت می‌شوند. با پزشک خود درباره نوع و مصرف آن مشورت کنید.
4. مصرف کافئین اگر به صورت معتدل باشد خطری برای شما و جنین ایجاد نمی‌کند، اما اگر در روز بیشتر از 200 میلی‌گرم کافئین (در کاپوچینو یا قهوه) مصرف کنید خطر سقط جنین تا دو برابر افزایش می‌یابد.

 

آزمایش های بارداری

بر مبنای گزارشی در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا، اگر آزمایش تایید بارداری را در روز اول عقب افتادن قاعدگی تان انجام دهید، به احتمال 10 درصد نتیجه منفی نشان داده خواهد شد. بنابراین اگر تصور کنید که باردار نیستید ممکن است کارهایی انجام دهید که برای بارداری خطرناک باشند، برای اطمینان بیشتر فرض را بر این بگذارید که باردارید و آزمایش را یک هفته بعد تکرار کنید.

 

بایدها و نبایدها:

علائم تخمک‌گذاری را مرور کنید. این به شما کمک می‌کند که شانس باروری را افزایش دهید. استرس را در وجود خود به حداقل ممکن برسانید.تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش استرس می‌تواند باعث افزایش باروری شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار